show

29 Temmuz 2013

MEYAN KÖKÜ ŞERBETİ

Diyarbakır'da Mübarek Ramazan ayında ve sıcak yaz mevsiminde meyan kökü şerbeti bardak bardak satılır, bol bol içilir.Sokak aralarında el arabalarında poşetlenmiş halde, çarşısında ise şerbetçilerin sırtlarındaki güğümler de  satılır. Büyüklerimiz bizi yalancı kola diye kandırırlar öyle içirirdiler. Keşke,bu tatları hiç unutmasak.
Diyarbakır' a yolunuz düşerse mutlaka bir tadına bakın. Bir şey kaybetmez aslında çok şey kazanırsınız :) ..Sağlık yönünden o kadar faydalı ki;

Meyan kökü, özü  ve şerbeti çok eski yıllardan beri kullanılmakta.Hem hekimler hem de halk tarafından çeşitli hastalıklarda kullanılmış.

  • Böbrek rahatsızlıklarının giderilmesinde idrar sökücü olup, böbrek ve idrar yollarındaki taşları düşürdüğü,
  • Her türlü öksürük ile bronşların temizlenmesinde, göğüs yumuşatıcı ve balgam sökücü olarak kullanıldığı,
  • Nefes darlığına iyi geldiği,
  • Sususuzluğu giderir, iştahı açar,vücuda serinlik ve zindelik veridiği,
  • Hazmı kolaylaştırdığı,bağırsakları rahatlattığı ve kabızlığı giderdiği,
  • Mide ile oniki parmak bağırsağındaki ülsere,gastrite ve zaafiyetine iyi geldiği

Kaynak :http://www.diyarnet.com/meyan-koku-serbeti-ava-suse.html da yazılmış.

Özellikle böbrek rahatsızlığına iyi geldiğini gözlerimle gördüm :)
Babamın İstanbul'da yaşayan bir arkadaşı eşi ile bizi ziyarete gelmişti. Tabii babam ve annem her türlü ikramı yapmak için dönüp duruyordu. Babam da arkadaşının meyan kökü şerbeti çok sevdiğini bildiği için çarşıdan bir poşet şerbet alıp gelmiş.Adamcağız bardak bardak içti tabii,akşamı bir sancı...bir sancı .Hastanelik olmuştu,böbrek taşı yerinden oynamıştı.Biz, misafirimizin o haline mi yanalım onların tatilimiz hastanelik oldu dediklerine mi yanalım bilemedik.:)
O yüzden dikkatli olmakta fayda var.Böyle bitkilerinde fazlası zararlı olabiliyor,abartmamak lazım.:=)
Geçen gün arkadaşımla Şerbet muhabbeti yaparken ben de var istersen getireyim. dedi. Sağolsun bir poşet dolusu getirmişti. Çok içmişliğim var ama hiç yapmadım, nasıl olacak dedim.Biz hep dışarıdan hazır alırız çünkü. Tarif etti bende yaptım. Ama çok güzel oldu. :)


Önce bir avuç dolusu meyan kökünü,tülbentten diktiğim küçük bir torbanın içine doldurdum.Çay başığı ucuyla karbonat ekleyin,ama bende yoktu ben bırakamadım.
Sonra bir sürahiye oda sıcaklığında su doldurdum. Çok doldurmayın ki, torbayı koyduğumuz da taşmasın.

Ağzını bağladım,Tamamen batmaması içinde sürahinin sapına iple bağladım.Buzdolabına koydum 6-7 saat kadar beklettim. Zaten kökü suya koyar koymaz renklenmeye başlıyor.Tadı önce su gibi gelir sonra boğazınızda garip bir tat bırakır.Alışkın olmadığınız bir lezzettir.

Soğuk soğuk için.Şifa olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder